Odszkodowanie za opóźniony lot – kiedy i w jakiej wysokości przysługuje?

16

LUTY

Odszkodowanie za opóźniony lot – kiedy i w jakiej wysokości przysługuje?

16

LUTY

Odszkodowanie za opóźniony lot to kwestia, która dotyczy wielu podróżnych korzystających z usług przewoźników lotniczych. W sytuacji, gdy lot zostaje opóźniony, pasażerowie mają prawo do rekompensaty zgodnie z unijnym rozporządzeniem (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającym wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającym rozporządzenie (EWG) nr 295/91 Tekst mający znaczenie dla EOG. Dokument ten precyzyjnie określa prawa podróżnych oraz obowiązki linii lotniczych w przypadku opóźnienia, odwołania lub odmowy przyjęcia pasażera na pokład samolotu.

Komu przysługuje odszkodowanie?

Co istotne, zgodnie z art. 3 powyższego rozporządzenia, wskazane przepisy mają zastosowanie:

  1. do pasażerów, odlatujących z lotniska znajdującego się na terytorium Państwa Członkowskiego, do którego ma zastosowanie Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską;
  2. do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądujących na lotnisku w Państwie Członkowskim, chyba że otrzymali oni korzyści lub odszkodowanie oraz udzielono im opieki w tym kraju trzecim, jeżeli przewoźnik lotniczy obsługujący dany lot jest przewoźnikiem wspólnotowym.

Należy pamiętać, że powyższe regulacje mają zastosowanie przede wszystkim pod warunkiem, że pasażerowie:

  1.  posiadają potwierdzoną rezerwację na dany lot, oraz z wyjątkiem przypadku odwołania, o którym mowa w art. 5 ww. rozporządzenia, stawią się na odprawę pasażerów,
    – zgodnie z wymogami i czasie uprzednio określonym na piśmie (w tym przez środki elektroniczne) przez przewoźnika lotniczego, organizatora wycieczek lub autoryzowane biura podróży,
    lub, jeżeli czas nie został określony
    – nie później niż 45 minut przed ogłoszoną godziną odlotu; lub
  2. bez względu na przyczynę zostali przeniesieni przez przewoźnika lotniczego lub organizatora wycieczek z lotu, na który mieli rezerwację, na inny lot.
    Prawo do odszkodowania przysługuje pasażerom, których lot opóźnił się o co najmniej 3 godziny w porównaniu z planowanym czasem przylotu.

 

Wysokość odszkodowania

Wysokość rekompensaty zależy od długości opóźnienia oraz odległości trasy lotu. Pasażerom mogą przysługiwać kwoty od 250 do 600 euro. I tak, zgodnie z art. 7 ww. rozporządzenia:

  1. w przypadku opóźnienia, pasażerowie otrzymują odszkodowanie w wysokości:
    a) 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1500 kilometrów;
    b) 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów;
    c) 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone w lit. a) lub b).
    Przy określaniu odległości, podstawą jest ostatni cel lotu, do którego przybycie pasażera nastąpi po czasie planowego przylotu na skutek opóźnienia spowodowanego odmową przyjęcia na pokład lub odwołaniem lotu.
  2. Jeżeli pasażerom zaoferowano, zgodnie z art. 8 Rozporządzenia, zmianę planu podróży do ich miejsca docelowego na alternatywny lot, którego czas przylotu nie przekracza planowego czasu przylotu pierwotnie zarezerwowanego lotu:
    a) o dwie godziny w przypadku wszystkich lotów o długości do 1500 kilometrów; lub
    b) o trzy godziny w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów; lub
    c) o cztery godziny w przypadku wszystkich innych lotów niż loty określone w lit. a) lub b),
    obsługujący przewoźnik lotniczy może pomniejszyć odszkodowanie przewidziane w ust. 1 o 50 %.
  3. Odszkodowanie określone w ust. 1 jest wypłacane w gotówce, elektronicznym przelewem bankowym, przekazem bankowymi lub czekami bankowymi albo, za pisemną zgodą pasażera, w bonach podróżnych i/lub w formie innych usług.
  4. Odległości podane w ust. 1 i 2 mierzone są metodą trasy po ortodromie.

Co należy zrobić?

Aby ubiegać się o odszkodowanie, podróżny powinien skontaktować się z przewoźnikiem i złożyć odpowiednie roszczenie. W przypadku odmowy wypłaty odszkodowania przez linie lotnicze, pasażer ma prawo skierować sprawę do sądów, które mają możliwość rozstrzygnięcia sporu.

Ważne

Należy pamiętać, że istnieją sytuacje, w których przewoźnik nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania, tj. gdy zdarzenie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia przez przewoźnika wszelkich racjonalnych środków. Okoliczności te, co wynika z ww. rozporządzenia, mogą w szczególności zaistnieć w przypadku: destabilizacji politycznej, warunków atmosferycznych uniemożliwiających dany lot, zagrożenia bezpieczeństwa, nieoczekiwanych wad mogących wpłynąć na bezpieczeństwo lotu oraz strajków mających wpływ na działalność przewoźnika. Odszkodowanie za opóźniony lot ma na celu zrekompensowanie pasażerom niedogodności wynikających z opóźnienia. Znajomość swoich praw oraz skuteczne ich wyegzekwowanie może pomóc podróżnym w uzyskaniu należytego zadośćuczynienia za problemy związane z realizacją podróży lotniczej.

Znam Prawnika Blog

Spis treści

Mogą Cię zainteresować